tirsdag 16. mars 2010

Risløkka **



Hva skjedde
Synne og jeg dro avgårde til Risløkka med T-banen fra Hasle. Synne sovnet raskt og gikk ikke glipp av mye. Risløkka er et område bestående av stort sett eneboliger, noen rekkehus og tomannsboliger. Området er omkranset av T-banen på den ene siden og relativt trafikkerte veier på to av sidene og et ukoselig piggtrådgjerde mot blokkbebyggelsen på Linderud i nord.

            
   Typisk gate  

Lite hyggelig gjerde mot blokkene på Linderud

Det var rolig i gatene og de jeg traff var stort sett pensjonister. Den første jeg snakket med var tydeligvis Au Pair og snakket utenlandsk. Hun fortalte at det verken var noen cafe eller butikk på området. For å få en kopp kaffe må man enten til Linderud- eller Økernsenteret, et alternativ er Statoil i Brobekkveien, men det er kanskje ikke like fristende.

Jeg fikk med meg at det var minst 3 barnehager der, men så ingen skole. Det var relativt få parker og samlingsplasser. Barn og ungdom hadde en plass med noen fotballmål og en basketkurv, men denne plassen var helt nedsnødd og ikke i bruk. I et aktivt område kunne man kanskje vente at foreldre hadde fått ordnet en skøytebane der.
Båt i hagen

Nedsnødd idrettsplass

Alle mulige typer hus, ikke spesielt store hager, båt i hagen var ikke uvanlig, mange steder var det full oppussing. Endel slitne hus. Området var ikke særlig rent og hagene til dels fulle av skrot. Det var dog tidlig vår og men kan vel ikke forvente at alt er på plass ennå. Rusken aksjonen ikke vært.

+
Mange avganger på T-banen, kort vei til byen
Hus med hage for dem som liker det

-
Få samlingsteder
Mangler kafe og butikk
Møkkete
Ingen ordentlig sportsplass for barn og unge.
Kjedelig område
Sikkert ganske dyrt

Flytte dit?
Ikke aktuelt i det hele tatt...............

Synne våknet mot slutten av turen, og da var det bare å komme seg tilbake til T-banen og Baker Hansen på Hasle for å få en velfortjent matbit.
Synne klar for hjemturen

mandag 15. mars 2010

Først ut: Risløkka

Dagens tur går med linje 5 fra Hasle til Risløkka to stopp oppover mot Grorud.

Synne og jeg har ikke vært på Risløkka før, men vet at det er mange eneboliger der. Vi lurer på om det kan være noe fint der på nordsiden av Østre Aker vei. Rapport følger.

KART

Oslopappa

mandag 8. mars 2010

Kartleggingen begynner

Nå nærmer det seg tiden for pappaperm og jeg skal hjem fra jobb og passe på Synne i noen glade vårmåneder. Mellom levering i barnehagen og middagslaging har vi tenkt å reise rundt i Oslo med kollektivtrafikken for å sjekke ut hvor det går an å bo. Tanken er å bo et sted hvor det er mulig å bruke kollektivt til Sandvika hvor jeg jobber.

Først ut skal vi sjekke ut de toglinjene som går direkte til Sandvika og stoppene øst for Oslo S. Dette blir da:
- Lillestrømtoget (Bryn, Alna, Nyland, Grorud, Haugenstua og Høybråten)

Deretter blir det de linjene som gir overgang som f.eks. Gjøvikbanen. T-banen skal også sjekkes ut.

På denne siden håper jeg å lage noen morsomme reisebrev fra våre opplevelser rundt i byen.