tirsdag 11. mai 2010

Sukkermanifest

Da var en måned med sukkerstopp gjennomført og det gikk overraskende greit. Da siste dag kom fikk jeg beskjed om at nå skulle det fråtses. Jeg tenkte lenge og vel om det var noe jeg hadde virkelig lyst på, men det var ingenting som fristet spesielt. Kjøpte likevel et par små sjokolader og is til middagen. Har hatt lov til å spise sukker den siste helgen, men det gav meg ikke noe veldig glede.

Jeg gikk ned 3 kilo uten å trene mer, så det var god bieffekt.

Jeg har derfor tenkt fortsette med et lavt sukkerinntak på permanent basis. Det vil dog ikke være like absolutt som siste måned. Her følger reglene:

SUKKERMANIFEST

1. Du skal ikke spise rafinert sukker. 


Det kan dog gis noen fritak:


2. Middagen er fredet, dvs grøt spises med sukker og hjemmelaget dessert er lov. 
3. Bursdager, viktige helligdager, som julaften og 17 mai, og store feiringer kan sukker spises.
4. Langtur i skogen og på fjellet er det lov å spise alt. Kan bli en motivasjonsfaktor for å komme seg ut på tur.
5. Hjemmelagede kaker kan smakes på.


6. Når produkter med sukker inntas i pkt 2 til 5 skal måtehold vises.

Når dette er innført blir neste prosjekt å begynne å trene mer. Kommer tilbake med dette.

torsdag 22. april 2010

Når gode ønsker blir bare tull!

Har jeg forstått byen riktig, ønsker "alle" at småsøsken skal gis prioritet i den barnehagen storebror/søster går. I dag er ordingen slik at søsken gis høyere prioritet (prioritet 4, mens en som ikke har søsken gis prioritet 7). Problemet er at for populære barnehager fungerer ikke dette i praksis. Les følgende case:

Det er 4 barn som alle har søkt barnehage X som førstevalg. 
Barn "A12" er 12 måneder og har storebror i barnehage X (prioritet 4)
Barn "B8" er  8 måneder og har storesøster i barnehage X (prioritet 4)
Barn "C15" er 15 måneder og har ingen storesøsken (prioritet 7)
Barn "D13" er 13 måneder og har ingen storesøsken (prioritet 7)

Ved hovedopptaket for barnehage X er rangeringen enkel (prioritet først, så alder):
1. A12
2. B8
3. C15
4. D13

I første runde i av opptaket får kun barn A12 tilbud om plass, men da kun i barnehage Y. Reglene er slik at for å opprettholde ønske om barnehage X der storebror går, må man godta tilbudet om barnehage Y. Samtidig får nå barn A12 prioritet 3 ved søknad i barnehage X. Desverre er det slik at barn med barnehageplass blir tatt ut av køen og de uten barnehageplass får forrang. Derfor skjer følgende før andre runde av opptaket, rangeringen er endret:
1. B8
2. C15
3. D13
4. A12 (har prioritet 3, men satt bakers fordi hun har barnehageplass i barnehage Y)

Etter første runde takker noen nei til barnehageplass i barnhage X og det blir ledig 1 plass til andre runde. Denne plassen tilfaller da B8 som står øverst på lista. Samtidig får barn C15 plass ved barnhage Y, men opprettholder ønske om barnehage X og får også prioritet 3. Før tredje runde med tildelinger ser lista nå slik ut.

1. D13
2. C15 (prioritet 3, men eldre enn A12, har forsatt ingen søsken)
3. A12

I tredje runde er det på nytt en ny plass i barnehage X og denne tilfaller D13 som forsatt mangler barnehageplass. Alle med rett til barnehageplass har nå fått barnehage og hovedopptaket er over. Hva skjer så med A12? I værste fall kan følgende skje:

For barnehage X er søknadslista nå slik ut:

1. C15
2. A12 (begge prioritet 3)

I løpet av barnhageåret blir det en ledig plass i barnehage X og denne tilfaller C15. A12 får ikke plass i løpet av året. Ved neste hovedopptak året etter blir barn A12 stilt forran nye søkere fordi hun har prioritet 3. Hvorfor går dette i begynnelsen av hovedopptaken, men ikke underveis??

ER DET SLIK VI ØNSKER DET, OG ER DET SLIK REGLENE ER MENT Å BLI PRAKTISERT?

Casen over er reell og alle barna kan gis navn. Dette er slik det praktiseres i bydel Grünerløkka, og jeg vil anta i hele byen. Hvis det er slik at reglene praktiseres feil bør dette rettes opp i med en gang! Hvis det er slik reglene er ment å virke, bør vi endre reglene, med mindre vi ikke ønsker at søsken skal gå i samme barnehage. 

Som dere sikkert har skjønt er min datter A12 og jeg en meget oppgitt far som nå må levere barna i forskjellige barnehager mot "alles" ønske.

Dette er dårlig familie-, miljø- og likestillingspolitikk. 
* Mindre tid til familien
* Må bruke bil til jobb
* Mor må kanskje være mer hjemme (tjener minst)

VENNLIGST GJØR NOE MED DETTE

onsdag 21. april 2010

Sukker

Godt inne i uke 3 av sukkerstoppen.

Det går veldig greit, føler et sug etter sjokolade og godis iblant. Har vært igjennom to navnefester så langt, men det har ikke vært noe vanskelig da jeg ikke er kjempefan av kaker.

Jeg har dog spist sukker til middag 3 ganger, to ganger med pannekaker og en gang rabarbradessert fra Laksen.

Godt fornøyd så langt, kiloene holder seg rimelig stabile, kanskje noe ned.

tirsdag 13. april 2010

Tveita ***



Tveita ble neste stopp Synne og min utforsking av byen. Tveita har et dårlig ry for oss som bare har hørt om Tveitagjengen og sett blokkene på avstand fra motorveien. Ryktet skal dog ha det til at Tveita har de mest fornøyde beboerne i hele Oslo. Området ble bygget ut på slutten av 60-tallet på jordene til Tveten gård. Tveten gård (kalt Tveita på folkemunne) ligger fortsatt som "juvel" blandt blokkene.

Utsikt opp mot Tveita fra Hellerud T-bane stasjon

Vi gikk av på Hellerud T-bane stasjon og jeg håpet at en overtrøtt Synne skulle sovne stille i vogna, mens jeg tok meg over til Sigrid Undsets vei. Da det det begynte å regne, skrek en sinna Synne og ville ikke sove inne i voksiposen sin. Det ble umulig å ha henne der og hun gjorde alt for å komme seg ut. Da var det bare å finne fram bæreselen og putte henne opp der, holde paraply i en hånd og dytte vogna med den andre. Synne sovnet etterhvert, men det regnet såpass mye at det var uaktuelt å legge henne tilbake i vogna. I litt dårligere humør begynte befaringen av området innenfor Sigrid Unsetsvei og Tveita senteret.

Sur Synne på vei ut av vogna

Fra Hellerud stasjon gikk vi først forbi rekkhusområdet i Simon Darres vei. Jeg antar dette er det mest ettertraktede område da det er det eneste med rekkehus. Det ligger dog der det er dårligst utsikt og nærmest trafikken.

Rekkehusene i Simon Darresvei

"Muren" langs Sigrid Undsetsvei

Vi kom snart inn i blokkområdet med 3-5 etg høye blokker. Ned mot Sigrid Undsetsvei ligger de som en mur, men med en gang vi kom oss inn bak muren er det gitt god plass mellom blokkene og det er ganske koselig. Blokkene ligger i en ås slik at jeg vil anta at de fleste har ganske god utsikt over Oslo og Groruddalen. Denne dagen var det ganske grått og utsikten var deretter. Derfor litt vanskelig å vurdere denne.
Mamutblokkene

Barneskolen



Hovedhuset på Tveten gård


På toppen av åsen ligger et flatt område med fotballbaner, skole og Tveten gård. Og ikke minst det kjente mamuttblokkene. Tveten gård er dessverre ikke holdt ved like av Oslo kommune og ligger der mer som et trist syn enn som det flotte samlingstedet det kunne ha vært for lokalbeflokningen. Skolen så grei ut den, men fraværet av vinduer forundret meg, og jeg lurere på om de får noe dagslys inn?

Lavblokker lenger inne på området

Deretter gikk turen ned gjennom de koselig borettslagene med lavblokker og en runde rundt før jeg var tilbake ved Mamutblokken. Nå våknet Synne og vi bestemte oss fort for å sjekke ut Tveita senteret. De store Mamutblokkene er under opppussing og så ikke så gale ut. Visstnok er det 237 leiligheter i hver blokk og utsikten må være enorm.

Synne våknet litt tidlig

Tveitasenteret

Kafe sunn!


Mens regnet øste ned, kom vi oss inn i Tveitasenteret og fant oss en koslig kafe for litt lunsj. Senteret var ganske hyggelig med det meste man trenger av butikker. Dagen før hadde jeg vært på Oslo City og Gunerius for å finne en festdrakt til Tord på 3 år, men det var ikke å oppdrive noe sted. På Tveitasentertet var dette derimot null problem og festdrakt ble kjøpt inn for 270 kr. Godt fornøyde reiste vi hjem til Keyserløkka.

+
Relativt kort vei til sentrum (T-bane stasjon)
God plass mellom bygningene
Tveten gård (hvis den pusses opp og tas mer i bruk)
Fotballbane
Nærsenter som har det meste
Hyggelig folk i alle former og farger
God usikt mot byen
-
Store stygge blokker
Relativt mye trafikk på veien rundt
Mye biler inne på området
Tveten gård slik den er i dag
Det regner der

FLYTTE DIT?
Bedre enn forventet, men ikke overbevist.

Storebror Tord sjekker ut den nye festdrakta sammen med en like pyntet Mira

søndag 4. april 2010

Sukkerstopp!!

Nå går påsken mot slutten og jeg skal fra i dag mandag 5 april sjekke ut om jeg klarer å holde meg unna sukker og sukkerholdige varer i en måned fram i tid. Dette har jeg aldri klart før og tror vel ikke det går denne gangen heller, spesielt siden jeg er hjemme med Synne og drikker kaffe med gode naboer titt og ofte.
Fett står ikke på agendaen denne gangen, men jeg her troen på at sukker er værstingen!

Jeg antar følgende sjanse for at jeg skal klare det:
1 dag - 95%
2 dager - 90%
1 uke - 50%
2 uker - 20%
3 uker - 10%
4 uker - 5%

Dvs trua er ikke tilstede, men dette er første gangen en slik plan blir offentliggjort, så det kan hende det hjelper.  Noen unntak på regelen mot sukker blir det: Middag, der spiser jeg det som kommer, skal vi ha grøt, spiser jeg denne med sukker på. Jeg melder tilbake hvordan dette går.

Når det gjelder testingen av byens områder har det blitt et opphold pga sykdom og påske, men nå som snøen har forsvunnet og barna er friske blir det nye turer med Synne i ukene som kommer.

tirsdag 16. mars 2010

Risløkka **



Hva skjedde
Synne og jeg dro avgårde til Risløkka med T-banen fra Hasle. Synne sovnet raskt og gikk ikke glipp av mye. Risløkka er et område bestående av stort sett eneboliger, noen rekkehus og tomannsboliger. Området er omkranset av T-banen på den ene siden og relativt trafikkerte veier på to av sidene og et ukoselig piggtrådgjerde mot blokkbebyggelsen på Linderud i nord.

            
   Typisk gate  

Lite hyggelig gjerde mot blokkene på Linderud

Det var rolig i gatene og de jeg traff var stort sett pensjonister. Den første jeg snakket med var tydeligvis Au Pair og snakket utenlandsk. Hun fortalte at det verken var noen cafe eller butikk på området. For å få en kopp kaffe må man enten til Linderud- eller Økernsenteret, et alternativ er Statoil i Brobekkveien, men det er kanskje ikke like fristende.

Jeg fikk med meg at det var minst 3 barnehager der, men så ingen skole. Det var relativt få parker og samlingsplasser. Barn og ungdom hadde en plass med noen fotballmål og en basketkurv, men denne plassen var helt nedsnødd og ikke i bruk. I et aktivt område kunne man kanskje vente at foreldre hadde fått ordnet en skøytebane der.
Båt i hagen

Nedsnødd idrettsplass

Alle mulige typer hus, ikke spesielt store hager, båt i hagen var ikke uvanlig, mange steder var det full oppussing. Endel slitne hus. Området var ikke særlig rent og hagene til dels fulle av skrot. Det var dog tidlig vår og men kan vel ikke forvente at alt er på plass ennå. Rusken aksjonen ikke vært.

+
Mange avganger på T-banen, kort vei til byen
Hus med hage for dem som liker det

-
Få samlingsteder
Mangler kafe og butikk
Møkkete
Ingen ordentlig sportsplass for barn og unge.
Kjedelig område
Sikkert ganske dyrt

Flytte dit?
Ikke aktuelt i det hele tatt...............

Synne våknet mot slutten av turen, og da var det bare å komme seg tilbake til T-banen og Baker Hansen på Hasle for å få en velfortjent matbit.
Synne klar for hjemturen

mandag 15. mars 2010

Først ut: Risløkka

Dagens tur går med linje 5 fra Hasle til Risløkka to stopp oppover mot Grorud.

Synne og jeg har ikke vært på Risløkka før, men vet at det er mange eneboliger der. Vi lurer på om det kan være noe fint der på nordsiden av Østre Aker vei. Rapport følger.

KART

Oslopappa