Det er 4 barn som alle har søkt barnehage X som førstevalg.
Barn "A12" er 12 måneder og har storebror i barnehage X (prioritet 4)
Barn "B8" er 8 måneder og har storesøster i barnehage X (prioritet 4)
Barn "C15" er 15 måneder og har ingen storesøsken (prioritet 7)
Barn "D13" er 13 måneder og har ingen storesøsken (prioritet 7)
Ved hovedopptaket for barnehage X er rangeringen enkel (prioritet først, så alder):
1. A12
2. B8
3. C15
4. D13
I første runde i av opptaket får kun barn A12 tilbud om plass, men da kun i barnehage Y. Reglene er slik at for å opprettholde ønske om barnehage X der storebror går, må man godta tilbudet om barnehage Y. Samtidig får nå barn A12 prioritet 3 ved søknad i barnehage X. Desverre er det slik at barn med barnehageplass blir tatt ut av køen og de uten barnehageplass får forrang. Derfor skjer følgende før andre runde av opptaket, rangeringen er endret:
1. B8
2. C15
3. D13
4. A12 (har prioritet 3, men satt bakers fordi hun har barnehageplass i barnehage Y)
Etter første runde takker noen nei til barnehageplass i barnhage X og det blir ledig 1 plass til andre runde. Denne plassen tilfaller da B8 som står øverst på lista. Samtidig får barn C15 plass ved barnhage Y, men opprettholder ønske om barnehage X og får også prioritet 3. Før tredje runde med tildelinger ser lista nå slik ut.
1. D13
2. C15 (prioritet 3, men eldre enn A12, har forsatt ingen søsken)
3. A12
I tredje runde er det på nytt en ny plass i barnehage X og denne tilfaller D13 som forsatt mangler barnehageplass. Alle med rett til barnehageplass har nå fått barnehage og hovedopptaket er over. Hva skjer så med A12? I værste fall kan følgende skje:
For barnehage X er søknadslista nå slik ut:
1. C15
2. A12 (begge prioritet 3)
I løpet av barnhageåret blir det en ledig plass i barnehage X og denne tilfaller C15. A12 får ikke plass i løpet av året. Ved neste hovedopptak året etter blir barn A12 stilt forran nye søkere fordi hun har prioritet 3. Hvorfor går dette i begynnelsen av hovedopptaken, men ikke underveis??
ER DET SLIK VI ØNSKER DET, OG ER DET SLIK REGLENE ER MENT Å BLI PRAKTISERT?
Casen over er reell og alle barna kan gis navn. Dette er slik det praktiseres i bydel Grünerløkka, og jeg vil anta i hele byen. Hvis det er slik at reglene praktiseres feil bør dette rettes opp i med en gang! Hvis det er slik reglene er ment å virke, bør vi endre reglene, med mindre vi ikke ønsker at søsken skal gå i samme barnehage.
Som dere sikkert har skjønt er min datter A12 og jeg en meget oppgitt far som nå må levere barna i forskjellige barnehager mot "alles" ønske.
Dette er dårlig familie-, miljø- og likestillingspolitikk.
* Mindre tid til familien
* Må bruke bil til jobb
* Mor må kanskje være mer hjemme (tjener minst)
VENNLIGST GJØR NOE MED DETTE
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar